Okouzlující příroda

Navštívíte-li někdy Policko a Broumovsko (z Hradce Králové je to cca 1 hodinka autobusem), vyhněte se pro tentokrát obvyklým turistickým destinacím jako jsou Adršpašské nebo Teplické skály, kde potkáte tisíce domácích i zahraničních turistů, a zahněte v obci Bukovice vpravo směrem na Hlavňov.

Ve skrytém údolí se před Vámi otevře kouzelný pohled na chaloupky, rybníčky a hlavně skalní útvary. Z Hlavňova se lze sice dostat po silnici až na Hvězdu, kde se nachází překrásná kaplička, ale doporučujeme nechat auto dole ve vsi na parkovišti, a vyrazit po červené okolo rybníka (Hospoda na hrázi nabízí první možnost občerstvení) směrem do Kovářovy rokle.

Cesta vede sice asi půl hodiny jenom nahoru, ale po výstupu na hřeben vás skály odmění přenádhernou skalní scenérií, kterou nabízí pohled ze Skalního divadla. Pokud odbočíte po výstupu nahoru kousek vpravo, nenechte si ujít pohled z vyhlídky Supí hnízdo, ze které je nejhezčí rozhled na celé Broumovsko. Vydáte-li se dále po červené, můžete narazit na neobvyklé skalní útvary, které jsou známy jako skalní (kamenné) hřiby.

Pokud po výstupu odbočíte vlevo, půjdete kolem již zmíněného Skalního divadla a po vrstevnici dojdete ke kapličce Hvězda a o pár metrů dál vás čeká další občerstvovací bod - chata Hvězda, která je postavená přímo na vrcholku skal. Ceny za pivo jsou sice více než vysokohorské, ale budete-li mít štěstí, bude mít otevřeno i venkovní stánek "U zeleného párku", kde jsou naopak ceny lidové.

Okolí Hlavňova sktýtá další přírodní krásy, z nichž některé jsou dostupné pěšky. K nim patří např. Zelená kaplička, ke které dojdete pomalou chůzí asi za 30 minut. Cesta vede nejprve po silnici kolem rybníka směrem na Suchý důl, pak zahýbá doprava směrem přes Klůček na Polici nad Metují, ale po 100 m uhýbá pod lesem pěšina doleva. Lesem dojdete k Čertově skále, kde narazíte na křížovou cestu, která vás neomylně dovede až ke kapličce. Ta byla obnovena a znovu vysvěcena kardinálem Dominekm Dukou v srpnu 2012 za přispění mnoha lidí z celé České republiky po požáru v roce 2008, kdy lehla popelem rukou žháře.

Za pěší výlet také stojí stolová hora Ostaš, kam se pro změnu dostanete po červené turistické značce vedoucí z Hlavňova směrem do Bukovice. Na Ostaši můžete v létě sbírat borůvky, navštívit zdější skalní bludiště nebo tzv. Kočičí hrádek - malé skalní útvary připomínající hrad. Pod hradem je i Sluj Českých bratří, kteří se zde ukrývali během třicetileté války před Švédy.

Na kole nebo autem je pak v dosahu známý Jiráskův zámek Skály (Bishofstein), broumovský klášter ukrývající repliku Turínského plátna nebo mumie mnichů. Doporučit lze i návštěvu polských atrakcí: Bledné sklály, Vambeřice, Dinoland nebo chytání pstruhů ve Pstražné.

Slova mudrců

Tohle je ráj. Se všemi anděly i démony, kteří k tomu patří.

Igor Hnízdo/ Hlavňov

V Hlavňově není žádná cesta rovná, tady jsou všechny cesty klikatý.